Róża wiśniowo - migdałowa

Jakoś mniej ostatnio piekę. Może to lenistwo a może większa chęć na lżejsze dania a nie słodycze. Jednak rodzinka nie bardzo daje odsapnąć dłużej niż kilka dni głośno domagając się ciasta. No to zagniotłam drożdżowe i wyciągnęłam dżem wiśniowy z ubiegłorocznych zapasów - trzeba czyścić spiżarkę bo już świeże owoce za chwilę :) 



składniki:
  • 525 g mąki pszennej luksusowej 
  • 4 łyżki cukru 
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 170 g masła albo margaryny 
  • ok. 180 ml mleka 
  • 60 ml ciepłej wody 
  • 7 g suchych drożdży  
  • 1 jajko (niekoniecznie)

  • ok. 350 ml gęstego dżemu wiśniowego
  • 1 łyżeczka mieszanki mielonego cynamonu i kardamonu
  • 6 łyżek mielonych migdałów 
  •  
  • 1 żółtko + 1 łyżka mleka 
  • 3 łyżki płatków migdałowych 

sposób przygotowania: suche drożdże wsypałam do lekko ciepłej wody, wymieszałam aż się rozpuściły i zostawiłam na 15 minut aż zaczęły się pienić. Mąkę przesiałam do dużej miski, dodałam sól i cukier. Masło rozpuściłam, zmieszałam z mlekiem - nie może być gorące. 

Zaczyn i tłuszcz z mlekiem wlałam do mąki - zagniotłam elastyczne ciasto. Właściwie powinnam dodać jeszcze jajko, ale przyznam, że zupełnie o nim zapomniałam - ciasto i tak było miękkie i gładkie po wyrobieniu. Przykryte folią żeby nie wyschło zostawiłam do wyrośnięcia na ok. godzinę - powinno podwoić swoją objętość. Wyrośnięte zagniotłam ponownie i lekko podsypując mąką rozwałkowałam na duży prostokąt grubości ok. 1/2 cm. Ciasto posypałam połową migdałów, rozsmarowałam dżem wymieszany z przyprawami i znów posypałam migdałami. Następnie całość zrolowałam niezbyt ciasno wzdłuż dłuższego boku. Taką roladę pokroiłam na 12 kawałków. Tortownicę  śr. 26 cm wyłożyłam papierem do pieczenia i pionowo, luźno ułożyłam w niej kawałki rolady. Całość odstawiłam jeszcze na ok. 30 minut żeby ciasto podrosło.

Przed wstawieniem do piekarnika wierzch posmarowałam żółtkiem zmieszanym z mlekiem. Piekłam ok. 40 minut w temperaturze 170 st. C - w połowie pieczenia przykryłam ciasto kawałkiem folii aluminiowej żeby nadmiernie się nie spiekło. Na 5 minut przed wyjęciem z pieca posypałam płatkami migdałowymi - jeśli zrobiłabym  to wcześniej to przypaliły by się.



3 komentarze:

  1. BARDZO APETYCZNA, NIE DZIWIĘ SIĘ RODZINCE :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja nie jestem dobra w drożdżowych - nie mam cierpliwości wyrabiać a póki co nie dorobiłam się miksera z misą, ale to łatwe i jakoś poszło :)

      Usuń
  2. bardzo smacznie sie zapowiada....na razie nie pieke ale milo patrzec na takie sliczne przeplatance z dzemem:)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger