Jagnięcina, warzywa, ziemniaki. Zapiekanka pasterska

Zapiekanka pasterska - Shepherd's pie - to syte i pożywne danie. Warstwę uduszonego mięsa zapieka się pod pierzynką z utłuczonych ziemniaków aż staną się złote, z lekko brązową skórką.

Przepisów na tę potrawę może być mnóstwo bo każdy przyprawi po swojemu i zmieni nieco dodawane składniki. Żadna ze mnie pastereczka, ale dzisiaj zapiekanka pasterska według Pyzy, taka jaka nam najbardziej smakuje czyli właściwie ragout zapiekane pod warstwą złocistych ziemniaków - pyyyycha !

A może zrobisz Zapiekankę z rybą i pieczarkami ? Też jest pyszna ! 


Zapiekanka pasterska 

czas przygotowania : ok. 2,5-3 godziny
składniki : 
  • WARSTWA MIĘSNA - 700 g mielonej jagnięciny 
  • 1 średnia cebula 
  • 2 duże ząbki czosnku 
  • 2-3 łodygi selera naciowego 
  • 2 nieduże marchewki 
  • 2 łyżeczki masła 
  • 2 łyżki oleju roślinnego 
  • 200 ml mleka 
  • 200 ml czerwonego wytrawnego wina 
  • 200 ml bulionu warzywnego 
  • 3-4 łyżeczki koncentratu pomidorowego 
  • 1 gałązka rozmarynu 
  • 1 łyżeczka suszonego tymianku
  • 1 łyżka sosu worcester 
  • do smaku - sól, pieprz mielony czarny, pieprz cayenne 
  •  
  • WARSTWA ZIEMNIACZANA -  ok. 1 kg ziemniaków 
  • łyżka masła 
  • 100 ml mleka 
  • ok. 80 g startego sera cheddar 
  • do smaku - sól, świeżo starta gałka muszkatołowa, papryka słodka mielona  
  •  
  • do formy - 1 łyżka masła
  • 5 łyżek pokruszonych  płatków kukurydzianych


sposób przygotowania : MASA MIĘSNA - warzywa obrałam, oczyściłam i opłukałam. Wszystkie pokroiłam w dość drobną kosteczkę. Na patelni rozgrzałam 1 łyżeczkę masła z łyżką oleju, wrzuciłam warzywa i smażyłam na małym ogniu aż zmiękły, co jakiś czas mieszając. W trakcie powolnego smażenia podlałam połową bulionu.

Jagnięcinę zmieliłam - można wykorzystać "gorsze" części tuszki i okrawki w większych kawałków. Na drugiej patelni rozgrzałam mocno resztę tłuszczu, wrzuciłam mięso i smażyłam na ostrym ogniu aż zmieniło kolor i zaczęło się rumienić. Do mięsa dodałam podduszone warzywa, wlałam resztę bulionu, dodałam rozmaryn i dusiłam ok. 15 minut. Po tym czasie wyjęłam rozmaryn - długo duszony albo gotowany gorzknieje - a do mięsa dolałam mleko. Dusiłam bez przykrycia na małym ogniu ok. pół godziny. Następnie wlałam wino, dodałam koncentrat, tymianek i sos worcester - dusiłam dalej aż płyn właściwie zupełnie odparował i masa zgęstniała.

MASA ZIEMNIACZANA - ziemniaki obrałam i ugotowałam do miękkości. Odcedziłam i od razu zmiażdżyłam tłuczkiem do ziemniaków dodając mleko i masło. Starałam się żeby masa była bez grudek. Utłuczone ziemniaki doprawiłam do smaku solą, gałką muszkatołową i papryką słodką, na koniec dosypałam drobno starty ser i dokładnie wymieszałam.

Naczynie do zapiekania wysmarowałam wewnątrz masłem i wysypałam zgniecionymi w dłoniach płatkami kukurydzianymi. Na dno wyłożyłam całe uduszone mięso. Przykryłam je ziemniakami. Rozsmarowałam masę ziemniaczaną dokładnie  i łyżką porobiłam wgniecenia - można też zrobić wzorek widelcem jeśli ktoś woli.

Zapiekałam ok. 60 minut w piekarniku nagrzanym do 200 st. C. Podałam na gorąco.



4 komentarze:

  1. Kiedy nie wiem co zrobić na obiad to taka zapiekanka zawsze ratuje sytuacje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Obłędnie smacznie to wygląda. Muszę zmobilizować się do działania. Od jutra gotuje te pyszności :D

    OdpowiedzUsuń
  3. zapiekanki zawsze ratują :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger