Prosto z lipcowego lasu

Co otworzę komputer i zajrzę na facebooka atakują mnie zdjęcia pięknych prawdziwków i kosze pełne zbiorów z różnych części Polski. Są miejsca gdzie ludzie dosłownie koszą grzyby aż miło! Nie jestem zbyt naiwna i znam "swoje" lasy więc wiem, że u mnie tak dobrze nie ma. Ale musiałam pojechać i zajrzeć co tam słychać w ściółce.

Wzięłam podstawowy sprzęt grzybiarza, zestaw malutki, i wyruszyłam nie spodziewając się jednak wielkich sukcesów. Poszaleję pewnie dopiero jesienią na Podlasiu. Oby!

pieprzniki , kurki ,  las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
kurki to leśne złoto, ale one też potrzebują wilgoci żeby gromadnie rosnąc i znalazłam ich zaledwie garść


Na miejscu było tak jak przewidywałam chyli pięknie, zielono, ale niestety sucho. Mój najbliższy las jest na skraju Mazowieckiego Parku Krajobrazowego a więc gleba przeważnie piaszczysta i nieurodzajna. Trochę ostatnio padało, ale to zdecydowanie za mało żeby pojawiły się grzyby większej ilości. Jadalniaków jak na lekarstwo, innych też niewiele. Marniutko i moja pazernicza dusza cierpi katusze... Żeby chociaż trochę kurek, trochę muchomorków, tak na mały koszyczek... Ale niestety, moje modły nie zostały wysłuchane tym razem.

gołąbek zielonawo fioletowy ,  las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
gołąbek modrożółty, jadalny, ale dla robali też więc został w lesie
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
muchomorami czerwieniejącymi też wcześniej ode mnie zainteresowały się owady
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , panienka
ten muchomorek rdzawobrązowy był schowany pod kupką liści i chyba tylko dlatego przetrwał
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
na resztce pniaka, ale nie wiem co to, pewnie jakiś łuskowiec
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
muchomor czerwieniejący - jadalny, ale jakaś gromadka mnie uprzedziła i miała niezłą biesiadę
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
ponurnik aksamitnotrzonowy - temu to sucha nie straszna, rośnie nawet kiedy długo nie pada, ale niestety jest niejadalny
czaga ,  las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
widzieliście takie zgrubienia na brzozach? to tzw. czaga - znak, że pod korą drzewa rozwija się gatunek grzyba, błyskoporek podkorowy. Ma cenne właściwości lecznicze, ale ciężko się do niego dostać 

Jednak zawsze miło powałęsać się po lesie, powdychać przesycone sosnową żywicą powietrze, krótko mówiąc doleśnić się. Koszyka dużego nawet ze sobą nie brałam co by się nie ośmieszać w razie spotkania jakichś spacerowiczów. Ale w plecaczku poza aparatem fotograficznym i butelką wody zawsze mam jakiś zamykany pojemnik na niespodziewane zbiory. Tym razem też się przydał bo przecież trwa sezon jagodowy więc skoro nadzienie do jagodzianek samo pcha się w łapki to żal nie korzystać. Paniusia miastowa ubrudziła sobie rączki i naskubała trochę pysznych owoców. Chociaż tyle co by wyprawa nie była na darmo. Przy okazji zerwałam trochę dębowych liści, które są koniecznym dodatkiem do moich pysznych ogórków kiszonych.


jagody ,  las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
jagody ,  las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
jagody ,  las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
jagódki! pamiętajcie, że bardzo brudzą dłonie, ale na szczęście kwasek cytrynowy doskonale usuwa takie zabarwienia - zarówno z rąk jak i z ubrania

Do domu wróciłam co prawda doleśniona, ale też umorusana jagódkami i niestety bez koszyczka pełnego grzybów, nawet takiego małego. Trafiło się tylko kilkanaście kurek, będzie nieduża garść, i kilka muchomorków rdzawobrązowych. Pewnie skończą w zupie lekko grzybowej.

Napotkane muchomory czerwieniejące miały już swoich lokatorów i były obeschnięte, tak jak gołąbki modrożółte. Cóż, na większe grzybobranie przyjdzie mi chyba zaczekać aż do jesieni...

 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , kwiaty
dokąd prowadzi ta ścieżka? ten las znam od dziecka więc na pewno się w nim nie zgubię
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , jarzębina , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , kwiaty
dopiero lipiec a jarzębina już taka czerwona
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , kwiaty
w słońcu nawet trawy wyglądają pięknie
 las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , kwiaty
jak pięknie kwitną konwalie wiedzą wszyscy a te czerwona kuleczki to owoce konwalii - nie zbierajcie ich bo są trujące!

Aaa! Zapomniałabym a przecież napotkałam też ciekawostkę bo owocnik sromotnika smrodliwego/bezwstydnego we wczesnym stadium czyli jeszcze w postaci tzw. czarciego jaja. To tutaj rzadkość. Takie jajo ledwo wystaje z podłoża i to z niego, po pęknięciu, wyrasta owocnik sromotnika. Z tych już chyba nic nie wyrośnie bo zajęły się nimi ślimaki.

sromotnik smrodliwy , sromotnik bezwstydny , las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby ,
czarcie jajo czy wczesne stadium sromotnika bezwstydnego - po dobrym oczyszczeniu jadalne
sromotnik smrodliwy , sromotnik bezwstydny , las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , jagody
obok rosło drugie czarcie jajo, mocniej nadgryzione przez ślimaki i z tego to już pewnie nic nie wyrośnie
las w wawrze , lasy mazowieckie , grzybobranie , wycieczka , na grzyby , na jagody , co słychać w lesie , las lipcowy , prosto z lasu , wieści podmiejskie , grzyby , jagody
lubię te mazowieckie lasy - w upalny dzień pięknie pachną sosnową żywicą, ale są zielone od rosnących w nich dębów i brzóz

8 komentarzy:

  1. Och Izuniu :)
    Zazdroszczę Ci takiej znajomości grzybów :)
    Serdeczności
    Marianna

    OdpowiedzUsuń
  2. te na pniaczku to pewnie opieńki.
    U mnie też jarzębina już czerwona , czyżby już jesień??
    Wspaniała wycieczka pozdrawiam wakacyjnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, w życiu, to nie są zdecydowanie opienki. W zeszłym tygodniu byłam na spacerze w lesie, już na wejściu znalazłam dwa piękne podgrzybki i... przez kolejną godzinę nic więcej 😭

      Usuń
    2. Jaga, sorry, ale te grzyby do opieniek nawet nie są podobne

      Usuń
  3. Z przyjemnością odbyłam wirtualny spacer po lesie tak jakbym w Młodzieszynie była, ale w najbliższą sobotę to sama pojadę..... Uwielbiam las, pajęczyn i pająków nie cierpię u mnie to już fobia, ale miłość do lasu wygrywa. Ale nigdy nie dorównam Ci wiedzą o grzybach...wielki ukłon podziwiam. Mariola

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam grzyby i kiedyś było wspaniale wybrać się do lasu zaczerpnąć świeżego powietrza, zebrać grzyby, a później przygotować pyszny sosik grzybowy, ale teraz... no właśnie chyba wysyp kleszczy do tego zniechęca.
    Ale chętnie poznałbym jakiś fajny przepis na sosik z grzybków - podacie jakiś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kleszcze zawsze były, są i będą bo stanowią element ekosystemu. W mieście na trawnikach między blokami czy w miejskich parkach też są i to w dużych ilościach więc bardzo łatwo złapać takiego bez wchodzenia do lasu ale mnie ta fobia kleszczowa nie przeszkadza - mniejsza konkurencja w lesie skoro wielu ludzi boi się tam chodzić

      Usuń
  5. Ja w tym roku też parę razy nazbierałam całe mnóstwo grzybów. Piękne zdjęcia z wędrówki po lesie :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger