Surówka z pora, marchewki i jabłka

Por jest warzywem, które przez długie lata było dla mnie tylko składnikiem włoszczyzny i trafiało wyłącznie do zupy. Jeśli wkładałam go w całości czy dużych kawałkach, tak jak do rosołu, to po ugotowaniu lądował w koszu. Dodawany np. do zupy jarzynowej musiał być pocięty drobno i nie mogło go być zbyt wiele. Po prostu nigdy nie przepadałam za porem.

Z czasem, czyli w miarę jak się starzeję, smaki i upodobania kulinarne nieco mi się zmieniały. Dotyczy to różnych składników, ale dzisiaj rozmawiamy o porze więc przyznam się, że coraz częściej dodaję pora do sałatek, surówek i już go nie unikam tak jak wcześniej. Por ma nie tylko cebulowy, ostry smak, ale jest po prostu zdrowy.

surowka porowa, por, pory, warzywa, dodatek do obiadu, obiad, pyszna suroweczka, witaminy, zdrowe warzywo, co zrobic z pora


Czy por jest zdrowy? 

Por, poza innymi, cennymi minerałami i witaminami, zawiera bardzo dużo żelaza. Jest go tu nawet więcej niż w czerwonych burakach więc surówka z pora jest polecana osobom zagrożonym anemią. Syrop i sok z pora pomaga przy nieżytach górnych dróg oddechowych. Ma właściwości bakteriobójcze i działa wykrztuśnie. Dzięki zawartej w nim innulinie jest doskonałym prebiotykiem czyli regularnie spożywany powoduje wzrost liczebności pożytecznych bakterii w naszych jelitach. Poza tym innulina obniża poziom glukozy i złego cholesterolu we krwi. Por ma także działanie moczopędne i oczyszczające, dzięki czemu nasz organizm łatwiej się oczyszcza. Picie wywaru z pora pomaga odkwasić organizm. Starty na miazgę, rozsmarowany na gazie i przyłożony w bolące miejsca łagodzi bóle reumatyczne.

Co można zrobić z pora? 

Próbowaliście już mojej zupy z pora? Pory można gotować, smażyć, dusić, zapiekać albo dodawać do potraw surowe. Nadają się do różnego rodzaju zup, surówek, sałatek. Por może być głównym składnikiem potrawy albo tylko niewielkim dodatkiem do niej. Przed dodaniem do sałatki można takiego pokrojonego pora sparzyć a wtedy będzie miał łagodniejszy smak. Trzeba pamiętać, że dolna część tego warzywa, ta biała i jasno zielona, jest delikatniejsza, bardziej soczysta. Ciemnozielona część liści nadaje się właściwie tylko do wywarów. I bardzo ważne jest dokładne oczyszczenia pora czyli wypłukanie piasku z pomiędzy liści bo czasami jest go tam dużo. Jeszcze tylko przypomnę, że tarta z porem i grzybami jest przepyszna!  

Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogą także Wam spojrzeć na pora łaskawszym okiem więc teraz najwyższa pora na surówkę z pora! 

surowka z pora, por, pory, warzywa, dodatek do obiadu, obiad, pyszna suroweczka, witaminy, zdrowe warzywo, co zrobic z pora

Surówka porowa z marchewką i jabłkiem

czas przygotowania: 10 minut + 30 minut chłodzenia
składniki: 
  • 1 dość duży por 
  • 1 duża marchewka
  • 1/2 dużego jabłka
  • 5-6 łyżeczek gęstego jogurtu naturalnego 
  • 2 łyżeczki majonezu
  • sok z połowy cytryny
  • do smaku - odrobina cukru, sól, pieprz czarny świeżo mielony
  • ew. koperek lub natka pietruszki, lub rzeżucha

surowka porowa, por, pory, warzywa, dodatek do obiadu, obiad, pyszna suroweczka, witaminy, zdrowe warzywo, co zrobic z pora


Jak zrobić surówkę z pora?

Na surówkę nadaje się biała i jasnozielona część pora bo są delikatniejsze i bardziej soczyste niż górne, ciemnozielone części. Najpierw przekroiłam całego pora wzdłuż na pół i dokładnie wypłukałam piasek z pomiędzy liści. Osuszyłam i pokroiłam w cienkie półkrążki. Marchewkę oczyściłam, starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Z jabłka usunęłam gniazdo nasienne i też starłam - można zetrzeć ze skórką albo bez niej, jak wolicie. Jabłko od razu skropiłam od razu sokiem z cytryny żeby nie ściemniało.

Rozdrobnione składniki przełożyłam do miski. Dodałam jogurt, majonez, wymieszałam. Doprawiłam do smaku odrobiną cukru, soli i świeżo zmielonego pieprzu. Ponownie wymieszałam i odstawiłam do lodówki bo taka schłodzona surówka jest lepsza. Por zmięknie, a wszystkie smaki mają czas żeby się połączyć.

Przed podaniem do surówki dodałam posiekaną rzeżuchę i trochę koperku. To prosta, ale bardzo smaczna i zdrowa surówka
  
Smaczna Pyza poleca! 

surowka z pora, por,pory, warzywa, dodatek do obiadu, obiad, pyszna suroweczka, witaminy, zdrowe warzywo, co zrobic z pora

5 komentarzy:

  1. Pamiętam taką surówkę ze szkolnej stołówki;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszna i zdrowa surówka. Zdjęcie piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pora uwielbiam od bardzo dawna, ja z kolei powoli przekonuję się do jabłek w surówkach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gotuje Pani Przepyszne potrawy!smaki takie jak w moim domu!Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger