Żurek grzybowy

Nakisiłam więcej żuru przed Świętami bo lubimy kwaskowe zupy. Na Wielkanoc podałam tradycyjny żurek z kiełbasą, jajkami, czosnkiem i chrzanem. Ale zatęskniłam na takim żurem z dużą ilością grzybów, pachnącym lasem i budzącym drzemiącą we mnie nadzieją na udane tegoroczne zbiory. Pomysł nie czekał długo na realizację i oto jest - żur grzybowy, aromatyczny, pyszny i rozgrzewający.

Wolicie bardziej zieloną zupę? Ugotujcie koniecznie zalewajkę z czosnkiem niedźwiedzim

zur grzybowy, zurek z grzybami, zalewajka grzybowa, zakwas na zur, grzyby, zupa grzybowa, wielkanoc, zupy polskie, obiad

Najlepszy żur mocno grzybowy 

czas przygotowania: ok. 1 godziny
składniki: 
  • 500 ml wywaru jarzynowego
  • po kawałku selera i pietruszki z wywaru
  • 4 kawałki białej, surowej kiełbasy
  • duża garść suszonych grzybów - u mnie podgrzybki brunatne
  • 500 ml wody
  • 250 ml zakwasu na żurek 
  • kilka łyżek śmietany do zup 18%
  • 2 liście laurowe
  • 2 ziela angielskie
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony, kminek mielony

zurek grzybowy, zurek z grzybami, zalewajka grzybowa, zakwas na zur, grzyby, zupa grzybowa, wielkanoc, zupy polskie, obiad
zurek grzybowy, zur, zalewajka grzybowa, zakwas na zur, grzyby, zupa grzybowa, wielkanoc, zupy polskie, obiad


Jak zrobić żur grzybowy?

Wywar jarzynowy ugotowałam wcześniej na warzywach korzeniowych z włoszczyzny. Większość warzyw zużyłam na sałatkę a wywar do zupy, zostawiłam tylko część korzenia selera i pietruszki - oba kawałki wielkości dużego jajka kurzego. Grzyby moczyłam  w zimnej wodzie przez pół godziny a następnie gotowałam na małym ogniu przez 15-20 minut aż zmiękły. Odcedziłam. Przestudzone grzyby pokroiłam w kosteczkę a wywar grzybowy dodałam do jarzynowego.

Do połączonych wywarów włożyłam surową kiełbasę, liście laurowe i ziele angielskie. Gotowałam jakieś 30 minut aż kiełbasa była miękka. Przecedziłam. Dodałam warzywa z wywaru (seler, pietruszka), wlałam zakwas na żurek, zblendowałam i gotowałam razem kilka minut. Śmietanę roztrzepałam z odrobiną soli, zahartowałam kilkoma łyżkami gorącej zupy, a następnie wlałam do garnka. Już nie gotowałam żeby śmietana nie zwarzyla się. Dorzuciłam pokrojone, ugotowane grzyby i doprawiłam do smaku solą, pieprzem oraz odrobiną kminku.

Taki żur podałam z kiełbasą pokrojoną na kawałki. Można do każdej porcji dodać ćwiartki jajek ugotowanych na twardo albo posiekać jajka i posypać nimi zupę. Świetnie pasują ugotowane ziemniaki, podane oddzielnie i okraszone zrumienioną na tłuszczu cebulką.

zur grzybowy, zurek z grzybami, zalewajka grzybowa, zakwas na zur, grzyby, wielkanoc, zupy polskie, obiad

9 komentarzy:

  1. Fajny pomysł i prosty na żurek z grzybami

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem początkującą gospodynią ,dopiero uczę się gotować. Kiedy nie wiem co dziś na obiad ,odwiedzam pani stronę .Moja rodzina jest zachwycona, wszystkim smakuje niebiańsko .Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój blog jest przydatny :)Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Pani przepisy są świetne

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyzo, czy dodaje Pani do żurku śmietanę 18% kwaśną czy słodką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie to wszystko zależy od tego jak kwaśny jest żurek, ale zazwyczaj kwaśną. Jeśli jednak żur jest mocno kwaśny to słodka śmietana nieco ten kwas złagodzi. Przy dodaniu kwaśnej trzeba uważać i już nie gotować zupy żeby śmietana się nie zwarzyła.

      Usuń
  5. Jest Pani kulinarnym wirtuozem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger