Chleb mieszany z jabłkiem - World Bread Day 2013

Chleb za żytnim zakwasie, mąki mieszane a do tego jabłko i miód. Brzmi dobrze, ale czy się uda ? Ja nie jestem chlebowa, uważam się za osobę, której zdecydowanie brak talentu piekarniczego. W swojej "karierze" udało mi się zamordować 2 zakwasy i zniechęcić na jakiś czas do pieczenia. Ale znowu mnie naszło i może udany jakimś cudem chleb spowoduje, że będę walczyć z tematem ? Zobaczymy i nadzieja jest bo chleb jaki opiszę niżej wyszedł pyszny !

Swój skromny chlebek dołączam do akcji Zorry w Światowym Dniu Chleba 2013,  jej 8-mej edycji. 



A zaczęło się tak.... Poprosiłam publicznie o zakwas żeby zacząć od takie sprawdzonego i żywotnego. Na mój apel odpowiedziała od razu m.in. Nina. Kiedy kilka dni później odbierałam słoiczek ze "Stefanem" zaopatrzyła mnie też w mnóstwo dobrych rad, dała linki do ciekawych stron o pieczeniu i obdarzyła dobrym słowem. Nina, serdecznie Ci dziękuję za wsparcie, bardzo go potrzebowałam :)

Następnego dnia zaczęłam walkę, zestresowana tak, że aż Żarłoczek chodził na paluszkach. Jak zwykle pokombinowałam i trwało to strasznie długo, ale udało się. Nie byłabym też sobą korzystając dokładnie z jakiegoś przepisu (a potem dziwię się, głupia, że nie wychodzi, prawda ?). Szukając inspiracji zaglądałam m.in. do Danci. Dalej te wszystkie zakwasy, zaczyny i całe procesy są dla mnie bardzo skomplikowane, ale może kiedyś zrozumiem ...

Efekt walki widzicie na zdjęciach - mnie bardzo zadowolił a ponieważ narobiłam zbyt dużo jak na tę sztukę ciasta zakwaszonego to od razu wyrasta następny. Tymczasem spisałam co i jak robiłam przy tym pokazanym chlebie.

Chleb mieszany z jabłkiem

składniki :
  • POCZĄTEK czyli ciasto zakwaszane - 50 g aktywnego gęstego zakwasu żytniego
  • 100 g mąki żytniej pełnoziarnistej
  • 200 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 300 g wody

  • CIASTO NA CHLEB WŁAŚCIWY - 300 g mąki pszennej typ 550
  • 50 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej 
  • 75 g wody
  • 1 średnie jabłki
  • 2 łyżki płynnego miodu
  • 1 czubata łyżeczka soli


sposób przygotowania : 1) aktywny zakwas wymieszałam w misce z mąką pełnoziarnistą i 100 g wody o temp. pokojowej. Wymieszałam i odstawiłam na 12 godzin.

2) do podrośniętego ciasta dodałam 100 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej i 100 g wody odrobinę cieplejszej niż temp. w domu. Wymieszałam i odstawiłam pod przykryciem na ok. 6 godzin.

3) znów dokarmiłam ciasto dodając 100 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej i 100 g letniej wody, zamieszałam i zostawiłam na ok. 2-3 godziny.

4) Otrzymałam ciasto zakwaszone, ale zbyt dużo jak na jeden bochenek więc zaplanowałam 2 różne chleby. Dzisiaj napiszę o pierwszym. Odważyłam z całości 300 g ciasta zakwaszonego. Do tej bazy dodałam trochę mąki orkiszowej, mąkę pszenną, sól, mód i starte na tarce jarzynowej jabłko (bez skórki). Dolałam wodę i wyrobiłam rękami ciasto. Wyrabiałam je ok. 10 minut a następnie zostawiłam 1 misce na ok. 3 godziny żeby wyrosło.

5) Co godzinę wyjmowałam ciasto na omączony blat, rozpłaszczałam rękami i składałam płat na 4 części jak kopertę. Po każdym składaniu odkładałam ciasto do miski wysypanej mąką tak żeby złączenie ciasta było na górze. Gdy po ostatnim złożeniu ciasto podrosło delikatnie przełożyłam je do podłużnej ceramicznej foremki posmarowanej lekko olejem i wysypanej mąką.

6) Piekarnik nagrzałam do 230 st. C wstawiając od razu na sam dół nieduże naczynie z wodą. Chleb wstawiłam do nagrzanego piekarnika, drugi od dołu poziom z grzaniem góra/dół i piekłam 15 minut. Po tym czasie zmniejszyłam temperaturę do 200 st. C a po kolejnych 15 min. do 180 st. C i piekłam jeszcze ok. 20 minut. Na 10 minut przed końcem pieczenia spryskałam wierzch chleba zimną wodą.

Po upieczeniu wyjęłam chleb z formy i zostawiłam do wystudzenia na kratce.

Nie wiem ile błędów popełniłam - być może osoby bardziej biegłe czytając to wszystko łapią się za głowę, ale liczy się efekt a ten mnie zadowolił. Chleb ładnie wyrósł, ma chrupiącą skórkę a w środku jest nieco wilgotny i bardzo smaczny.

World Bread Day 2013 - 8th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!

10 komentarzy:

  1. Witam.Chlebek wygląd pięknie ,a jego zapach roznosi się,aż u nas w domu.:))) Gratulujemy zdolności i wytrwałości w dążeniu do celu.Pani przepisy są bardzo dokładne i zrozumiałe nawet dla takich laików jak ja.Pozdrawiamy cieplutko w ten deszczowy dzień,życząc Pani i innym blogerką udanego dnia.P.S do takiego chlebka to jakieś swojskie masełko oj mniam mniam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki ! zachęcam do prób pieczenia swojego chleba bo rzeczywiście zapach w domu wspaniały i satysfakcja z upieczenia swoje własnego chleba jest ogromna :)

      Usuń
  2. Pyzuniu, może dzięki temu, że Ty przetrzesz szlaki i mi się uda. Ty piszesz, że zamordowałaś 2 zakwasy. Ja nie wspomnę ile. Tez straciłam do tego motywację ale po Twoim chlebie może znów do tego wrócę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, porażki mnie bardzo zniechęciły, ale też trochę zmobilizowały - teraz część zakwasu od razu ususzyłam żeby w razie czego reaktywować Stefana

      Usuń
  3. Iza, piękny ten Twój bochenek! Wyrośnięty jak trzeba, nacięty jak przez profesjonalistkę. Gratulacje!

    Co do mordowania zakwasów to witaj w klubie. Ja też ukatrupiłam dwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki, Ewelina :) staram się i może z czasem przestanę się bać pieczenia chleba, ale długa droga przede mną :)

      Usuń
  4. Dobrze się na coś przydać :) Cieszę się, że tak intensywnie używasz Stefana!

    A i ja dzisiaj przeprosiłam się z chlebami, w piekarniku właśnie jest chleb żytnio-pszenny z dodatkiem mąki owsianej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. część, tak jak mi poradziłaś, ususzyłam a o resztę postaram się dobrze dbać :) jeszcze raz dziękuję !

      Usuń
  5. Yum, bread with apple - sounds and looks delicious! Dziękujemy za udział w Dniu Chleba Świata 2013.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zorra, ja dziękuję za możliwość udziału w Twojej wspaniałej akcji ! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger