Świąteczne ciasto z owocami - szarlotka świąteczna

Szarlotka to ciasto, o kawałek którego potrafi być u nas w domu kłótnia. Oczywiście o ten ostatni :D Mam nadzieję, że tym razem będzie inaczej bo obiecałam, że na święta też taką upiekę. Ta trochę świąteczna wersja jest pachnąca i pyszna. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu.

Zobacz też przepis na inną, pyszną Szarlotkę , którą wszyscy pokochają i bardzo prosty Jabłecznik śmietankowy .



czas przygotowania : ok. 1 godziny + pieczenie + chłodzenie

składniki : 
  • CIASTO - 100 g tartych migdałów 
  • 280-300 g mąki krupczatki 
  • 1 szczypta soli 
  • 4 g proszku do pieczenia 
  • 10 g cukru z wanilią 
  • 8 g kakao naturalnego 
  • 60 g cukru pudru 
  • 150 g masła 
  • 1 średnie jajko

  • MASA OWOCOWA - 1500 g owoców, jabłek i gruszek, mniej więcej po połowie - u mnie jabłka Champion i gruszki Konferencje
  • sok z połowy dużej cytryny 
  • 60 g cukru zwykłego (jeśli owoce będą bardzo słodkie to nawet mniej)
  • 2 łyżeczki przyprawy do dań słodkich (mieszanka skórki cytrynowej, kardamonu, cynamonu, goździków i mięty)
  • 10 g żelifixu 3:1
  • 1/2 op. kisielu cytrynowego bez cukru
  • 150 g suszonej żurawiny 

  • KRUSZONKA - 50 g masła 
  • 50 g zwykłego cukru 
  • 70 g mąki krupczatki 

  • dodatkowo - 2 łyżki bułki tartej
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 1 łyżka posiekanej żurawiny 
  • cukrowe gwiazdki

sposób przygotowania : CIASTO - mąkę przesiałam do miski razem z cukrem pudrem, kakao, solą i proszkiem do pieczenia. Dodałam migdały i pokrojone na kawałki zimne masło. Roztarłam rękami aż nie było widać kawałków tłuszczu. Wbiłam jajko i zagniotłam ciasto. Wylepiłam nim formę śr. 26 cm i wys. 4 cm. Tak przygotowaną odstawiłam do lodówki. Formy niczym nie smarowałam ani nie wykładałam bo jest pokryta specjalną powłoką, do której nic nie przywiera.

KRUSZONKA - połączyłam trzy składniki rozcierając je w rękach  aż powstał taki mokry piasek i odstawiłam do lodówki.

MASA OWOCOWA - owoce obrałam i pokroiłam na mniejsze kawałki. Podana waga jest wagą owoców już obranych. Przełożyłam je do garnka, dodałam sok z cytryny i cukier, smażyłam na małym ogniu aż nieco zmiękły, ale nie rozpadły się. Ostudziłam a do zimnych dodałam żurawinę, kisiel, żelfix i przyprawę do dań słodkich. Wymieszałam dokładnie.

Schłodzony spód ciasta posypałam bułkę tartą - to zapobiegnie jego rozmoknięciu. Nałożyłam masę owocową, wyrównałam. Wierzch posypałam grudkami zimnej kruszonki.

Ciasto wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 200 st. C i piekłam ok. 60 minut. Po upieczeniu pozwoliłam mu ostygnąć w formie i schłodziłam żeby masa owocowa stężała. Zimne oprószyłam lekko przy brzegach cukrem pudrem, posiekaną żurawiną i cukrowymi gwiazdkami.




6 komentarzy:

  1. Witam:) przymierzam się do zrobienia tego ciasta i mam pytanie odnośnie kisielu - wsypuje po prostu proszek, czy mam zrobić kisiel?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do przestudzonych, podduszonych jabłek wsyp kisiel - ten proszek z torebki i dobrze wymieszaj :)

      Usuń
  2. Witam. Czym moge zastapić żelfix? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. galaretką w proszku o smaku np. cytrynowym - dodaj jej 1/2-1 op.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger