Chleb pszenny, pełnoziarnisty, z fasolką mung, na zakwasie

Chleb z ziarenkami małej, zielonej fasoli i koperkiem? Pozornie dziwne składniki do chleba, ale zapewniam Was, że to bardzo smaczny pomysł na chleb o nieco innym, ciekawym smaku. Czasami warto poeksperymentować. 

Kolejny raz zachęcam Was do spróbowania sił w pieczeniu domowego chleba. Zapewniam, że to wcale nie jest takie trudne a pachnący, własnoręcznie upieczony bochenek wynagrodzi trud przygotowania nawet wtedy jeśli nie wyjdzie doskonały. Moja rada - jeśli chcecie upiec chleb taki jak ten czyli foremki ciasto musi być dość zwarte żeby nie rozpłynęło się po przełożeniu na podkładkę.

Jak już pisałam ciasto chlebowe można wzbogacać różnymi dodatkami. Pamiętacie chleb z suszonymi grzybami? Jest pyszny i bardzo pachnący, spróbujcie sami.

chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba


Chleb pszenny, pełnoziarnisty, z fasolką mung i koperkiem

czas przygotowania: ok. 24 godziny
składniki: 
  • ZACZYN - 100 g zakwasu żytniego 
  • 150 g mąki pszennej graham t. 1850
  • 150 g mąki pszennej t. 650 
  • 250 ml wody

  • CIASTO WŁAŚCIWE - cały zaczyn
  • 150 g mąki pszennej t. 650 
  • 50 ml wody 
  • 100 suchej fasoli mung 
  • 1 łyżeczka soli 
  • 1/2 pęczka koperku 


chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba
chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba
chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba
chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba
chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba

Jak zrobić chleb pszenny z fasolką mung?

ZACZYN - w dużej misce wymieszałam wszystkie składniki zaczynu, przykryłam szczelnie i odstawiłam na kilka godzin. Powinien podwoić swoją objętość. Można to zrobić np. wczesnym popołudniem pierwszego dnia.

W tym czasie opłukałam fasolkę i zalałam zimną wodą tak żeby ziarenka były dobrze przykryte. Odstawiałam na 2-3 godziny a następnie ugotowałam, zalewając świeżą wodą, do miękkości, ale tak żeby ziarna były w całości. Osączyłam.

CIASTO WŁAŚCIWE - wieczorem do zaczynu dodałam resztę mąki i wody a także ugotowaną, ostudzoną fasolkę, sól i posiekany koperek. Dokładnie wymieszałam ciasto, miskę szczelnie przykryłam i odstawiłam na całą noc żeby ciasto wyrosło. Było dość gęste i ciężkie.

Następnego dnia rano wyjęłam ciasto na blat oprószony lekko mąką, rozpłaszczyłam dłonią na gruby placek i złożyłam jak podłużną kopertę zaginając wszystkie boki do środka. Odłożyłam na ok. godzinę przykrywając lekko wilgotną ściereczką. Taki zabieg rozpłaszczania, składania i odpoczynku powtórzyłam jeszcze dwukrotnie.

Za trzecim razie złożone w podłużny bochenek ciasto przełożyłam już do obsypanego mąką koszyka rozrostowego, złożeniem do góry. Jeśli nie macie takiego koszyka przełóżcie ciasto do foremki, ale miejscem złożenia do dołu. Przykryłam chleb ściereczką i zostawiłam do wyrastania na kilka godzin aż prawie podwoił swoją objętość.

Piekarnik nagrzałam do 230 st. C wstawiając od razu na dno naczynie z wodą. Wyrośnięty bochenek przełożyłam na blachę posypaną odrobiną mąki odwracając go tak żeby miejsce złożenia znalazło się pod spodem. Piekłam 45 minut, ale po 15 minutach zmniejszyłam temperaturę do 200 st. C.

Po upieczeniu przełożyłam na kratkę i zostawiłam do ostudzenia. To chleb o zwartym, dość wilgotnym miąższu, ale pyszny!

chleb pszenny pełnoziarnisty , chleb graham , fasola mung , na zakwasie , zakwas , bochenek , chlebek , chlebuś , chleb fasolowy , domowa piekarnia , moje wypieki , pieczenie chleba

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger